6.0 Reka bentuk Laman Web

Proses reka bentuk dan pembangunan laman web adalah berpandukan model reka bentuk pengajaran R2D2 (Recursive, reflective, design and development) di mana ia mengandungi tiga fasa utama ; fasa definisi, fasa reka bentuk dan pembangunan, dan fasa implementasi dengan berdasarkan empat prinsip iaitu pengulangan (recursion), refleksi (reflection), tidak berturutan (non-linearity) serta penglibatan reka bentuk (participatory design) (Willis, 1995). Willis (1995) turut menyatakan proses pada model ini bukanlah sesuatu yang linear dan statik, sebaliknya boleh disesuaikan dengan keperluan pembelajaran sepanjang proses pembangunan. Oleh itu, proses pembangunan laman web bagi kajian ini hanya mengambil tiga fasa utama serta empat prinsip Model ID R2D2 sebagai panduan reka bentuk dan pembangunan laman web kajian. Bersesuaian dengan pembelajaran aktif, ciri persekitaran pembelajaran konstruktivisme oleh Jonassen (1998) menjadi persekitaran utama proses pembelajaran laman web kajian ini. Sebagai perlaksanaan pembelajaran aktif dalam persekitaran konstruktivisme berdasarkan model Jonassen (1998), lima elemen pembelajaran koperatif (Johnson dan Johnson, 1991 ; 1999) diintegrasikan pada proses pembelajaran menggunakan laman web kajian ini di mana lima elemen berkenaan adalah;

 Akauntabiliti individu
 Pergantungan positif
 Interaksi bersemuka
 Kemahiran kolaborasi
 Kitaran atau proses berkumpulan

Bagi menjamin keberkesanan pembelajaran koperatif menerusi laman web, kajian turut mengambil kira prinsip pembelajaran atas talian Salmon (2002) bagi diintegrasikan bersama. Lima langkah dinyatakan ialah ;

 Access & Motivation : Membuat penilaian awal dan memotivasikan pelajar terhadap pembelajaran yang disediakan melalui sistem disediakan.
 Online Sosialisation : Membiasakan pelajar dengan persekitaran pembelajaran atas talian seperti membina kepercayaan antara ahli kumpulan.
 Information Exchange : Menggalakkan pertukaran maklumat di mana pelajar perlu diberikan tugasan bagi membolehkan mereka mencari dan berkongsi maklumat didapati. Ini secara tidak langsung menggalakkan pelajar aktif dalam pembelajaran.
 Knowledge Construction : Aktiviti pada bahagian ini membantu pelajar untuk membina kemahiran tertentu seperti pemikiran aras tinggi dan juga kemahiran berkaitan. Sebagai contoh mengaitkan pembelajaran dengan permasalahan semasa boleh diaplikasikan
 Development : Membantu pelajar membangunkan kemahiran kognitif bagi membolehkan mereka membuat penilaian sendiri. Aktiviti seperti menggalakkan perkongsian refleksi dan juga interpretasi maklumat.

Salmon (2002) turut menyatakan panduan kepada perlaksanaan menambah kepada ciri-ciri yang perlu ada dalam aktiviti pembelajaran atas talian bagi memastikan pelajar mendapat faedah darinya. Antaranya ialah :
 Pembahagian maklumat kepada lebih kecil yang menggalakkan pelajar berfikir
 Aktiviti pembelajaran dibentuk dengan melibatkan semua pihak
 Implementasi elemen interaktif seperti ruangan maklum balas
 Penilaian akhir atau maklum balas dari pensyarah
 Semua pengajaran atau subjek boleh dicapai menerusi talian


Berdasarkan integrasi ciri persekitaran pembelajaran konstruktivisme dengan lima elemen pembelajaran koperatif yang diimplementasikan pada pembangunan laman web menggunakan Model ID R2D2, maka kerangka teori berikut terhasil sebagai reka bentuk pembangunan laman web.